Deling (for lærere)

Har du noen gang hatt en undervisningstime du er spesielt fornøyd med? Fortalte du dine kolleger om denne, delte undervisningsopplegget på skolen eller la dette ut på et sosialt nettsted?

Selv er jeg alt for dårlig til dette. Jeg føler ofte at jeg har hatt gode undervisningstimer, oppdaget gode læringsressurser og gjennomført oppgaver som elevene både har likt og lært mye av. Likevel blir det ikke så mye deling av dette som jeg ønsker. Manglende tid er selvfølgelig en medvirkende årsak, men hovedsaklig tror jeg lærere er generelt dårlige til å dele med hverandre. Jeg tror det er alt for mange av oss som enten er redde for at det vi har laget ikke er godt nok for andre, eller at vi ikke ønsker å dele det vi har sittet i timesvis for å forberede. Må det virkelig være slik?

Mulighetene til å dele er enorme. Vi har selvfølgelig mulighet til dette på egen skole (om tiden strekker til), og noen har kanskje også mulighet til å gjøre dette innad i kommunen. Jeg tror likevel at vi tjener enda mer på å dele nasjonalt, om ikke globalt. Vi har Facebook, Twitter, blogger, Instagram og andre sosiale medier der vi deler mye av vårt private liv – hvorfor ikke dele om profesjonen vår også?

Bilde

Det er ikke alle sosiale nettsteder som fungerer for den type deling som jeg ønsker. Et mikrobloggingsnettsted som Twitter blir for lite, blogger for vanskelig å finne og Facebook kan bli for stort.

I det siste har jeg prøvd gostudyit med mine elever, og prøvd å få noen av mine kolleger til å gjøre det samme. Dette er et sosialt nettsted utviklet av Tom Forsmo som gir deg og dine elever mulighet til å diskutere oppgaver som du legger ut, ta imot innleveringer (også innlevering av filer, som f.eks. kodu) og gi tilbakemeldinger. Ganske likt som mye annet vi bruker. Men det er også muligheter for å enkelt lage egne fakulteter og dele opp disse i fag, og her legge ut undervisningsopplegg, slik at lærere rundt i landet fritt kan bruke disse. Her er muligheten til å dele!

Og til alle skoleeiere: Det er gratis!

Bilde

Så nå er det på tide at vi lærere slutter å sitte på hver vår tue og tviholde på produktene våre. Det er på tide å dele. Deling er den nye læring, og lærere behøver også å lære!

 

 

About tlnnorda

Realfagslærer ved Kjeller skole, profilskole innen realfag. Jobber også som redaktør for Mattemestern.no

One response to “Deling (for lærere)”

  1. Tom Forsmo says :

    Reblogged this on Gostudyit.com.

Leave a Reply

EduGalaxen

En rymd för lärande!

kathrinews

A fine WordPress.com site

Math with Bad Drawings

Math, teaching, copious metaphors, and drawings that will never ever earn a spot on the fridge

ahvitstein

Experience is the teacher of all things.

Top Edu Depot

Web, mobile, educational trends, palindromes.

En rektors bekjennelser

Refleksjoner om skole og utdanning

Kjell Ove Hauge

Rektor Kubens blogg

ideas.ted.com

Explore ideas worth spreading

Om å åpne dører til framtida

...og andre ting som foregår i en lærers hode

Magnushs's Blog

Jeg skal bare si én ting, også lover jeg å holde kjeft. Ok?

Kjemikerens utvikling

Mine tanker om det å være realfagslærer, og bruk av IKT i skolen.

Lektor Hernesvolds fagblogg

Undervisningspraksis i endring

Skråblikk

Blogg for egen regning med egne skråblikk på virkeligheten, fra min høye hest.

Notisboka

Om grøn kvardag og andre fine saker

Lærer så lenge jeg har elever..

Nå er det på tide å oppsummere

Lektor Thorsen

We are born weak, we need strength; helpless, we need aid; foolish, we need reason. All that we lack at birth, all that we need when we come to man's estate, is the gift of education.

ChristofferHovde.com

Ledelse, kommunikasjon og mangfold

